Friday 5 November 2010

aku org pendang...

assalamualaikum


amaran dari pihak kerajaan.sila baca entry ini sampai habeh utk memahami maksud tersurat dan tersiratnya=)




tersebutlah kisah..sebuah tempat.. yg tak dak la semaju KL..jogjakarta.. london..paris.new york..(mcm iklan dunhill la plak)

apa yg besnya pendang?

shopping komplek gergasi ala2 mid valley ada dak?= takdAK


kfc??mekdi?piza hat?? burger king?? burger queen?? sushi king??sushi queen??=   takdAK


bgunan mega-storey bertingkat2??= takdAK...


pantai lawa2 dgn ayaq biru ka..ijau mcm mata mat salleh??= takdAK.


abeh tu nk bes pa nya?


ada sebab bes dia..


YA....pendang bukan satu daerah yg maju... xdak bangunan tingkat2.. xdak shoping komplek..xdak kereta berduyun2.. 


tp nak buat cmna..aku pon xmintk pendang..kalau nak maju..aku p la dok dkat london kaa..paris kaaa..new york ka...(iklan dunhill lagi) baik pendang xmaju pon xpa.. dok lah cmtu pon.xpa... senang..nak masok pekan senang..nk keluaq senang..agak nak serabut sikit pon..masa raya ja..tu pon pakat dok serabut pala dah nak pkiaq cmna nk msok pekan pendang..nak masuk bli ayam dkt petronas pon jenuh..hahahah..


tp pembangunan sesebuah kawasan bukan sesuatu yg boleh dikawal..tu semua kerja org atasan la..kalau nk maju..alhamdulillah..xmaju pon..tmpat aku jugak..


YA..memg pendang xmaju..tp kat tempat yg xmaju tu laaa...ada sungai yg aku dok mandi..ada hutan yg kami dok masok..ada parit yg aku dok turun tgkp ikan... tmpt org2 pendang.membesaq.. dah besaq..pakat keluaq abeh dah..p dok KL ka..ipoh ka.. tp xkan nk lupa tempat asal usul?xkan nak malu kalau kita 
'org kampung'? xkan nak malu dgn asal usul sniri? 


those who are ashamed with their roots..have no roots at all..


(maksudnya?)


YA......memg KFC kt pendang ada satu tu ja kt pendang..


YA..memg aku beratuq panjang nk beli..excited ni..baru bukak..


YA..ada pakcik2 tua..makcik2 separa tua..yg xtau pon apa KFC tu..yg mungkin dalam idup depa.tu laaaa pertama kali depa tgok sebuah objek yg dipanggil KFC..


tp sapa x excited?slalu..dari kecik.. nak makan KFC ja..kena p loqstaq.. kena p gurun..semata2.. nk mkn KFC..bukan sebab pa..tringin~ dok tgok iklan dlm tv.. terliuq..dari kecik..xpenah2 ada KFC..tup2 ada..xkan nak berkabung pulak?xkan nak p teriak esak2 tepi sungai pendang sebab kfc dah ada? mesti la sronok.. 
kami mungkin org kampung yg hulu(ikutlah nak kata pa) tp kalau nk excited sb ada KFC kt tmpt sniri..xdak hukum yg menyatakan haram utk berseronok jika ada KFC baru dibuka berdekatan rumah anda dan kawasan2 sewaktu dengannya.. sebahagian daripada sejarah kot.. kalau bukan sejarah dunia sekalipon..sejarah org2 pendang ja pon.. 


nant berpuluh2 taun lagi..(insyallah kalau ada lagi KFC..mintk2 ada) org2 yg tgok KFC naik kt pendang..bleh igt..owhh..ni masa aku form 3 dlu ni depa buat..first time aku p..tuuudia... beratuq smpi ke luaq..=)


haha..tu ja..xdak pa pon.. 


bukan niat di hati nak bangga pendang tu maju macam bandar2 metropolitan di dunia..xmaju mana pon kalau nak dibandingkan dgn bandar2 tu...


bukan niat di hati nak bangga pendang tu lawa mcm venice, hong kong, czech republic mahupun zimbabwe..xlawa mana pon kalo nak bandingkan dgn pusat2 pelancongan dunia tuu...


tp tu la tmpt aku..tmpt aku besaq..tmpt aku kenai dunia..


cukuplah ada..apa yg ada..cukup lah aku tau dari mana asal usul aku..=)


assalamualaikum

1 comment:

  1. TERIMA KASIH KEPADA TUAN EMPUNYA BLOG,SAYA ADA MEMBUAT DAN MENJUAL INKUBATOR PENETAS TELUR AYAM KAMPUNG,ITIK,PUYUH,DAN PELBAGAI JENIS UNGGAS,ALAT INI MAMPU MENGERAM TELUR AYAM DAN DAN MENGHASILKAN ANAK AYAM DALAMALAT INI,ALAT INI DAPAT MEMBANTU KITA MENTERNAK AYAM SECARA KOMERSIAL DAN CEPAT BERKEMBANG SERTA MENGHASILKAN PENDAPATAN SAMPINGAN,KINI ALAT YANG SAYA HASILKAN TELAH MENEMBUSI PASARAN HINGGA KE KEMBOJA DAN BRUNEI.UNTUK KETERANGAN LANJUT SILA LAYARI BLOG SAYA DIALAMAT http://akubudaktol.blogspot.com/ atau taip AYAM KAMPUNG/KEDAH

    ReplyDelete